Spring naar inhoud

Luchtvaart

Een vliegreis is voor bijna iedereen betaalbaar geworden. Schiphol is belangrijk voor de Nederlandse en de regionale economie en werkgelegenheid, als internationaal knooppunt en voor het vestigingsklimaat. Daar staan milieukosten en geluidshinder tegenover. Bovendien zijn er hoge maatschappelijke kosten voor investeringen in de bereikbaarheid en het niet kunnen bebouwen van grote gebieden.

 

Onze oplossingen:

  • De PvdA is tegen de privatisering van (aandelen in) Schiphol. Het strategische belang dat Schiphol behartigt is te groot om er als overheid afstand van te doen. Schiphol heeft een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en gedraagt zich daar ook naar. Het publieke aandeelhouderschap ondersteunt dit en geeft de beste garanties voor een goede en eerlijke afweging van de diverse publieke en private belangen.
  • Schiphol mag niet meer lawaai maken dan nu. Schiphol kan alleen extra groeien wanneer de geluidhinder afneemt door stillere vliegtuigen en vliegroutes. Ook mensen in de wijdere omgeving van Schiphol moeten beter tegen geluidsoverlast worden beschermd.
  • Het aantal vliegbewegingen op Schiphol komt tot 2020 niet boven de 510.000 uit. Milieubelasting en externe veiligheid moeten vastgesteld, maar bovenal gehandhaafd worden. Overschrijding zal worden bestraft of belast.
  • Binnen de wettelijke grenzen worden omwonenden en Schiphol uitgenodigd om samen plannen te ontwikkelen om de geluidhinder terug te dringen. Eventuele geluidswinst door stillere vliegtuigen en door slimmer vliegen en preciezer volgen van de vliegroutes komt ten minste voor de helft terecht bij de omwonenden.
  • De vliegvelden van Lelystad en Eindhoven kunnen in de toekomst een deel van de groei van Schiphol opvangen. Daarbij moeten natuurgebieden en bestaande woonkernen worden ontzien. Voorwaarde voor de PvdA is dat er lokaal draagvlak is en er geen structurele Rijkssubsidie verstrekt hoeft te worden.
  • De PvdA wil een verbetering van de positie van de consument, ook in de luchtvaart. Daarom moet er voldoende informatie beschikbaar zijn over de Europese richtlijn, die de passagier schadevergoeding geeft bij annulering of vertraging.
  • Er moet goede toegang zijn tot de geschillencommissie, die er in 2009 mede dankzij de PvdA is gekomen. Alle luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen moeten zich hierbij aansluiten.
Geef een reactie

Plaats een reactie